Σύνδεση

Παρεχόμενες Υπηρεσίες - Υπηρεσίες Αποθεραπείας-Αποκατάστασης - Φυσικοθεραπεία - Οσφυαλγία - Συμπτώματα - Διάγνωση - Πρόληψη - Αίτια - Εύκολες Ασκήσεις

Η λέξη οσφυαλγία προέρχεται από τις λέξεις  οσφύς (μέση) και άλγος (πόνος), περιγράφει, δηλαδή, τους πόνους της μέσης, άρα πρόκειται για σύμπτωμα και όχι πάθηση (Συμεωνίδης, 1984). Οκτώ στους 10 ενήλικες εμφανίζουν οσφυαλγία τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους, ενώ, σύμφωνα με στατιστικές, αποτελεί τη δεύτερη αιτία αποχής από την εργασία μετά το κρυολόγημα. Οι σύγχρονες συνήθειες παίζουν σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση της οσφυαλγίας, καθώς η καθιστική ζωή, η έλλειψη άσκησης, το υπερβολικό σωματικό βάρος και η κακή στάση του σώματος αποτελούν τους κυριότερους εχθρούς της σπονδυλικής στήλης και της μέσης (Pace, 2000).

 

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΩΝ

Η οσφυαλγία μπορεί να εμφανιστεί ξαφνικά, π.χ. μετά από μια απότομη κίνηση ή προσπάθεια να σηκώσουμε βάρος, ή σταδιακά, δηλαδή ήπιος πόνος στην αρχή, όταν μένουμε όρθιοι για πολύ ώρα ή καθισμένοι στην ίδια στάση, που χειροτερεύει με το πέρασμα του χρόνου. Ο πολύ δυνατός πόνος εντοπίζεται στην περιοχή γύρω από τη μέση, αλλά μπορεί να επεκτείνεται και στην εξωτερική επιφάνεια του μηρού ή ακόμα και κάτω από τα γόνατα. Συχνό επίσης είναι το φαινόμενο να μουδιάζουν τα δάκτυλα των ποδιών (Συμεωνίδης , 1984).

 

ΔΙΑΓΝΩΣΗ

Οι έντονοι πόνοι στη μέση είναι συχνότατη αιτία επίσκεψης στο γιατρό. Κύριο μέλημα του γιατρού είναι να προσδιορίσει την αιτία της οσφυαλγίας, γι’ αυτό φροντίζει να λάβει ένα αναλυτικό ιστορικό, ώστε να έχει μια πρώτη εικόνα για τη σοβαρότητα της κατάστασης. Σχεδόν πάντα απαιτείται ακτινογραφία  οσφυϊκής μοίρας. Από εκεί και πέρα, ο γιατρός θα κρίνει αν χρειάζεται περαιτέρω έλεγχος με αξονική ή μαγνητική τομογραφία, εξετάσεις αίματος και ούρων, σπινθηρογράφημα (Dandy, 1995) (Συμεωνίδης, 1984).

 

ΠΡΟΛΗΨΗ: Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η στάση του σώματος και ο τρόπος που κινούμαστε στην καθημερινή μας ζωή έχουν πολύ μεγάλη σημασία στην πρόληψη των πόνων της μέσης. Παρακάτω αναφέρονται οδηγίες για την πρόληψη, αλλά και την αποφυγή υποτροπής της οσφυαλγίας:

  • Πώς καθόμαστε: Η μέση πιέζεται όταν καθόμαστε, γι' αυτό φροντίζουμε το κάθισμα που χρησιμοποιούμε να στηρίζει τη μέση. Αν χρειαστεί, τοποθετούμε ένα μαξιλαράκι στην καμπύλη της μέσης. Ρυθμίζουμε το ύψος του γραφείου, ώστε να κρατάμε τη μέση σε ευθεία γραμμή. Φροντίζουμε το κάθισμα του αυτοκινήτου να είναι ρυθμισμένο στα μέτρα μας. Γενικά η καθιστή θέση πρέπει να διακόπτεται κάθε μία ώρα. Σε μακρινά ταξίδια πρέπει να διακόπτεται η καθιστή θέση κάθε μία ή δύο ώρες και να στεκόμαστε όρθιοι, να εκτείνουμε τον κορμό μας προς τα πίσω 6-7 φορές και να περπατάμε για λίγα λεπτά (McKenzie, 1981).
  • Πώς στεκόμαστε: Γενικά πρέπει να αποφεύγουμε την παρατεταμένη ορθοστασία. Όταν είμαστε υποχρεωμένοι να μείνουμε όρθιοι για πολύ ώρα, δεν έχουμε στάση προσοχής, αλλά ανάπαυσης, βγάζοντας το ένα πόδι μπροστά κι έχοντας το ένα γόνατο ελαφρά λυγισμένο. Δε φοράμε παπούτσια με ψηλά τακούνια και προτιμούμε τις ανατομικές σόλες (McKenzie, 1981).
  • Πώς σκύβουμε: Σκύβουμε πάντα λυγίζοντας τα γόνατα. Ποτέ δε σκύβουμε λυγίζοντας τη μέση κι έχοντας τα πόδια τεντωμένα (Dandy, 1995), (McKenzie, 1981).
  • Πώς σηκώνουμε βάρη: Στεκόμαστε κοντά στο αντικείμενο που θέλουμε να σηκώσουμε, κρατάμε τη μέση ίσια και λυγίζουμε τα γόνατα για να το πιάσουμε. Για να το σηκώσουμε, σφίγγουμε τους μύες της κοιλιάς και τεντώνουμε τα γόνατα. Για να μεταφέρουμε βαριά αντικείμενα, τα κρατάμε κοντά στο σώμα και χρησιμοποιούμε και τα δυο χέρια (Dandy, 1995) (McKenzie, 1981).
  • Πώς βήχουμε/φτερνιζόμαστε: Ο βήχας και το φτέρνισμα μπορούν να προκαλέσουν οξύ επεισόδιο οσφυαλγίας ή και υποτροπή μιας υπάρχουσας κατάστασης. Για αυτό όταν πρόκειται να βήξουμε/φτερνιστούμε σηκωνόμαστε όρθιοι και ελαφρώς γέρνουμε προς τα πίσω (McKenzie, 1985).

 

Γενικότερα φροντίζουμε:

  • Να διατηρούμε το σωματικό βάρος σε φυσιολογικά επίπεδα. (Pace, 2000)
  • Να γυμναζόμαστε τακτικά. Οι γυμνασμένοι κοιλιακοί μύες βοηθούν στην καλύτερη στήριξη της μέσης. Η καλή φυσική κατάσταση αυξάνει την ευκινησία και βελτιώνει τη στάση του σώματος (Συμεωνίδης, 1984) (Pace, 2000).
  • Σε όλες τις καθημερινές δραστηριότητες πάντα σκεφτόμαστε τρόπους κίνησης που να μην επιβαρύνουν τη μέση (Pace, 2000).

 

ΤΙ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΤΗΝ ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ;

Δεδομένου ότι πρόκειται για σύμπτωμα, πρέπει να αναζητηθεί η αιτία του πόνου. Οι παρακάτω καταστάσεις ευθύνονται συνήθως για την εμφάνισή της:

  • Τραυματισμός της μέσης από απότομη κίνηση ή λάθος τρόπο ανύψωσης βάρους ή κατά τη διάρκεια αθλητικής δραστηριότητας (ειδικά αν δεν έχει προηγηθεί προθέρμανση) (Pace, 2000).
  • Δισκοπάθεια. Στην πάθηση αυτή, ο μεσοσπονδύλιος δίσκος (ο χόνδρος που βρίσκεται μεταξύ των σπονδύλων που απαρτίζουν τη σπονδυλική στήλη και επιτρέπει την κίνηση μεταξύ τους χωρίς να υπάρχει τριβή) μετατοπίζεται, με αποτέλεσμα να πιέζει τα νεύρα της σπονδυλικής στήλης, προκαλώντας έντονο πόνο. Οι πόνοι λόγω δισκοπάθειας επεκτείνονται και στα κάτω άκρα, προκαλώντας ισχιαλγίες (Συμεωνίδης, 1984).
  • Αρθρίτιδα. Πρόκειται για ρευματικό νόσημα που προσβάλλει τις αρθρώσεις του σώματος. Όταν προσβληθούν οι αρθρώσεις της σπονδυλικής στήλης, το συνηθέστερο σύμπτωμα είναι ο πόνος στη μέση (Συμεωνίδης, 1984).
  • Οστεοπόρωση. Η μείωση της οστικής μάζας έχει σημαντική επίπτωση στα οστά της σπονδυλικής στήλης (σπόνδυλοι), τα οποία γίνονται αδύνατα, εύθραυστα και ευάλωτα σε καθιζήσεις, προκαλώντας πόνους στη μέση (Συμεωνίδης, 1984).
  • Λοίμωξη των σπονδύλων (οστεομυελίτιδα) ή του μεσοσπονδύλιου διαστήματος, προσβολή δηλαδή της περιοχής από κάποιο μικρόβιο (Συμεωνίδης, 1984).
  • Παθήσεις των νεφρών. Καθώς οι νεφροί βρίσκονται στην περιοχή της μέσης, μπορεί να προκληθεί οσφυαλγία λόγω λοίμωξης των νεφρών ή λόγω ύπαρξης πέτρας (νεφρολιθίαση) (Συμεωνίδης, 1984).
  • Καρκίνος. Η ανάπτυξη όγκου στην περιοχή της σπονδυλικής στήλης, εκτός από αδυναμία και απώλεια βάρους, προκαλεί και οσφυαλγία (Συμεωνίδης, 1984).

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΕ ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ (ΑΠΟ ΤΟ SITE ΤΗΣ AMERICAN ACADEMY OF ORTHOPAEDIC SURGEONS)

 

Πηγές

Συμεωνίδης Π. Παναγιώτης, 1984. Ορθοπεδική, Παθήσεις και κακώσεις του Μυοσκελετικού Συστήματος. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις University Studio Press.

 

Dandy David, J., 1993. Esssential Orthopaedics and Trauma, 2nd ed. Tokyo: Churchill Livingstone. Μετάφραση Ντούνης Ελ., 1995. Βασική Ορθοπεδική και Τραυματολογία. Αθήνα: Επιστημονικές Εκδόσεις “Γρηγόριος Κ Παρισιανός ”, Μαρια Γρ. Παρισιανού.

 

McKenzie, R.A., 1981. The Lumbar Spine. Mechanical Diagnosis and Therapy. New Zealand: Spinal Publications.

 

McKenzie, R.A., 1985. Treat Your Own Back, 3rd ed. New Zealand: Spinal Publications Ltd.

 

Pace Brian, MA, 2000. Coping With Back Pain. The Journal of the American Medical Association. Vol 284(21), 2826.

 

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ:

Βελονισμός

Μέθοδος Mckenzie

P.N.F (Proprioceptive neuromascular facilitation)

Manual Therapy (π.χ. Maitland)

Τεχνικές περίδεσης

 

 

Ιστοσελίδα Πανελληνίου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών

 

Ιστοσελίδα  Επιστημονικής Εταιρείας Φυσικοθεραπείας